

Interieur station restauratie


NS Station Parkweg 1917 met tram.
![Tramstation aan de Parkweg [ 1920 ]](https://cultureelerfgoedenschede.nl/wp-content/uploads/2017/08/Parkweg-1920.jpg)
Tramstation aan de Parkweg [ 1920 ]

Tekening stationsgebouw 1870

![NS Stationsgebouw aan de Parkweg [ 1925 ]](https://cultureelerfgoedenschede.nl/wp-content/uploads/2017/08/Station-1925.jpg)
NS Stationsgebouw aan de Parkweg [ 1925 ]

Opening Prinses Beatrix tunnel 01 februari 1938
![NS Station aan de Parkweg [ 1949 ]](https://cultureelerfgoedenschede.nl/wp-content/uploads/2017/08/Station-1950.jpg)
NS Station aan de Parkweg [ 1949 ]
![NSStation aan de Parkweg [ 1940 ]](https://cultureelerfgoedenschede.nl/wp-content/uploads/2017/08/Station-1940.jpg)
NSStation aan de Parkweg [ 1940 ]
![Perron station Parkweg [ 1950 ]](https://cultureelerfgoedenschede.nl/wp-content/uploads/2017/08/STATION-ENSCHEDE-1950-1024x763-1.jpg)
Perron station Parkweg [ 1950 ]
![Prinsessetunnel met station aan de Parkweg [ 1950 ]](https://cultureelerfgoedenschede.nl/wp-content/uploads/2017/08/Station-1950-1.jpg)
Prinsessetunnel met station aan de Parkweg [ 1950 ]

Het Bouwhuis tunneltje is gebouwd in 1866 voor de aanleg van de sloorlijn Oldenzaal, Lonneker, Enschede, Boekelo en Haaksbergen. Eveneens was deze spoorlijn van belang voor de aan en afvoer van goederen onder andere voor de bandenfabriek Vredestein en Spinnerij Rigtersbleek. In 1992 in het tunneltje gesloten en volgestort met zand.

De handbediende spoorwegovergang bij het Bouwhuis tunneltje.


Draaischijf voor locomotief met tapwaterpunt station Enschede 1965
