
Enschede 80 jaar bevrijd van de Duitse bezetting.
Het jaar 2025 is voor Enschede een gedenkwaardig jaar, het is precies 80 jaar geleden dat Enschede bevrijd werd van de Duitse bezetting. Enschede was bevrijd van vijf dramatische oorlogsjaren met jodenvervolging, herhaaldelijke bombardementen, voortdurende honger en alles omvattende angst onder de bevolking.
Voor de Stichting Cultureel Erfgoed Enschede is dat reden om de bevrijding op bijzondere wijze te herdenken.

Vanaf de Bouwhuistunnel loopt het spoor richting Wethouder Nijhuisstraat
Ons collectief geheugen, als het gaat om historische gebouwen, is vaak gericht op een aantal specifieke gebouwen in Enschede die er niet meer zijn. Het voormalige politiebureau, de villa’s aan de Nijverheidsstraat en ook het Bouwhuistunneltje in de spoorlijn Enschede Hengelo spreken nog steeds bij velen tot de verbeelding. Op het internet circuleren regelmatig foto’s van het Bouwhuistunneltje dat een belangrijke verbinding was tussen de Parkweg en het Twekkelerveld. Velen herinneren zich nog dat je als fietser goed moest opletten om niet in de uitsparing van het spoor te belanden met gevolg een valpartij

De Museum Buurtspoorweg maakt gebruik van de Bouwhuistunnel
Het tunneltje werd in het jaar 1866 gebouwd voor de aanleg van de spoorlijn Oldenzaal - Lonneker - Enschede - Boekelo - Haaksbergen. Het gedeelte van deze lijn tussen Boekelo en Haaksbergen bestaat nog steeds. In de zomermaanden
rijden hier als toeristische attractie de historische treinen van het Museum Buurtspoorweg. De tunnel ontleend zijn naam aan het destijds nabij gelegen cafe Bouwhuis,
In het jaar 1972, eindigde de functionaliteit van de spoorlijn naar onder andere de bandenfabriek Vredestein en spinnerij Oosterveld. Nadat in 1974, naast het kleine Bouwhuis tunneltje, een grote tunnel voor het verkeer werd gebouwd, werd het Bouwhuistunneltje ook niet meer voor het wegverkeer gebruikt.

Cafe Bouwhuis.
In het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw werd de spoorverbinding tussen bedrijven en het NS station niet meer gebruikt. Begin 1992 werd het Bouwhuistunneltje volgestort met zand en vervolgens dichtgemetseld. Daarna
verdween het geheel onder het talud van de spoorweg Enschede - Hengelo (O). In de wijk Twekkelerveld, is vooral de bewonersvereniging Rigtersbleek actief geweest met de oude tunnel. In 2009 heeft de wijkraad van het Twekkelerveld nog een poging ondernomen het Bouwhuis tunneltje weer open te stellen, als historische waardevol voor dit stadsdeel, dat voorheen bijna alleen via dit tunneltje te bereiken was. Deze initiatieven hebben echter niet tot resultaat geleid.

Het was oppassen geblazen om niet met de wielen van de fiets in de spoorrail te komen.
De Tweede Wereldoorlog.
Dat het Bouwhuis tunneltje in de Tweede Wereldoorlog bij het verzet nog een belangrijke rol heeft vervuld weten eigenlijk maar weinig Enschedeers.
Piet (Schuilnaam "Blonde Piet") afkomstig uit Drenthe, was al heel jong als wever, in de textielfabriek van Van Heek te Enschede, werkzaam. Hij gebruikte weinig
woorden. Kon het niet laten om iemand zo af en toe een poets te bakken. Na zijn "immigratie", samen met zijn ouders, broers en zussen, vanuit zuid-oost Drenthe, verbleven zij eerst in Oldenzaal, dat voor vader
Alberts te Katholiek was. Na een tijdje in de wijk de Velve te Enschede te hebben gewoond, vond vader Alberts deze wijk te communistisch en uiteindelijk vond hij z'n draai in de wijk de Broekheurne in het zuidelijke stadsgedeelte van Enschede. Daar ging Piet naar de lagere school en van daaruit de fabriek in. Bij de familie Alberts, heerste het motto: "Arbeid Adelt".
