De Thole Hijskraan in de Roombeek op 17 april 2004.
Machinefabriek Thole heeft bovenstaande kraan tientallen jaren gebruikt. Tijdens de vuurwerkramp werd de kraan dusdanig beschadigd dat gebruik niet meer mogelijk was. De vraag was echter wel of deze markante kraan nog een toekomstige functie zou kunnen vervullen. Er waren vele goede intenties en voornemens maar uiteindelijk resteerde slechts de sloop.
De Ondernemers Nieuwsbrief van 1 november 2000.
Niet alles wordt gesloopt. Op de Bamshoeve blijven bijvoorbeeld een paar historische elementen behouden. Dit zijn de kolenbunker, het balenmagazijn met toren en de galerij met de waterpartij. Op het terrein van de Thole Machinefabriek blijft de nog aanwezige kraan gespaard. Het is een industrieel monument. De toren en het gebouw van Cord Finish (gedeeltelijk een cultuur historisch monument) blijven behouden. Ook wordt geprobeerd om zoveel mogelijk nog gezonde bomen te laten staan. De infrastructuur in het kerngebied (wegen, kabels en leidingen) wordt bijna helemaal gesloopt of verwijderd. Uitzondering is de Roomweg en de oude spoorbaan.
TC Tubantia 19 februari 2008
En in de nieuwe wijk Roombeek is geen plek meer voor het ijzeren gevaarte. De kraan is nu opgeslagen en gaat naar de oudijzer handel als er geen nieuwe bestemming voor is. Het gevaarte vereist ruimte. De afmeting is vijf bij vijf meter en het heeft een giek van circa twaalf meter. Belangstellenden voor de kraan kunnen zich melden bij het projectbureau Roombeek. Als de kraan op korte termijn niet wordt afgehaald, gaat deze weg.
31 maart 2008
Onderzoek naar bestemming hijskraan vuurwerkramp.
Van machinefabriek Thole was na de vuurwerkramp in Enschede vrijwel niets meer over. Wat er – weliswaar zwaar gehavend – nog wel stond was de hijskraan van Thole met een giek van twaalf meter. De gemeente liet de kraan opslaan, maar vond er geen bestemming voor. De gemeente bood daarop de kraan aan, aan iedereen die hem voor eigen rekening wenste op te halen. Maandag zou bij verloting worden bepaald wie de gelukkige bezitter zou worden.
De verloting is echter met twee maanden uitgesteld, omdat een groot aantal Enschedeëders van mening is dat de kraan voor Enschede behouden moet blijven. Wie dat gaat betalen en waar de hijskraan moet komen, wordt de komende twee maanden onderzocht.
“Het is Enschedees erfgoed”, meent Errik Buursink, die zich met zijn vereniging sterk maakt voor behoud van Enschedees erfgoed. “Hij moet hier blijven. Hoe we dat gaan aanpakken weet ik nog niet.” Op dit moment ligt er bij het Projectbureau Roombeek één concreet plan om de hijskraan op te halen. Een bouwbedrijf uit Geesteren in de Achterhoek wil de kraan als een soort blikvanger op haar terrein plaatsen.
Maart 2008
BOEKELO/HENGELO - De Museum Buurt Spoorweg (MBS) probeert de kraan van Thole te redden. De gedemonteerde onderdelen van wat ooit het zinnebeeld van het verwoeste Roombeek zou worden, ligt al enkele jaren in Hengelo op de werf van het kraanbedrijf Wagenborg.
Voorzitter Jan Astrego van de MBS vertelt dat hij is benaderd door het Projectbureau Roombeek of het spoorwegmuseum bereid is de helpende hand toe te steken: "We willen de kraan in Boekelo neerzetten. Ik heb begrepen dat de onderdelen nog in een redelijke staat verkeren. Het grootste probleem vormt de ruimte, deze kraan van circa vijftien meter hoog neemt een behoorlijk oppervlakte in beslag. Aan de andere kant, het is een mooi exemplaar." Als het aan Astrego ligt, wordt de kraan in volle luister hersteld. Compleet met alle functies. "We zijn een levend museum, dan moet zo'n kraan draaien en moeten de lieren op en neer gaan. Het is interessant om te onderzoeken of het publiek dat ding zelf kan bedienen. Dan heeft zo'n kraan meerwaarde." De MBS wacht meer werkzaamheden in Boekelo. Uit recente gesprekken met de Grolsch is volgens Astrego gebleken dat de brouwer nu wel heil ziet in een zijspoor naar het brouwerij-terrein.
Begin 2016 hebben wij onderzoek gedaan naar de Thole kraan en toen bleek dar de kraan jarenlang was opgeslagen bij de firma Wagenborg Nedlift in Hengelo. Peter Stollinga van Wagenborg Nedlift reageerde op ons onderzoek als volgt;
18 APRIL 2016
Goedemiddag heer Nijhuis,
Naar aanleiding van uw email van 18 april moet ik u helaas teleurstellen. De betreffende kraan heeft inderdaad meerdere jaren bij ons in opslag gelegen. Destijds is er ook gekeken naar de (on)mogelijkheden van restauratie, maar dit is uiteindelijk vanwege de hoge kosten niet doorgegaan. In overleg met de gemeente Enschede is uiteindelijk besloten tot sloop van de kraan.
Ik kan me voorstellen dat u als vertegenwoordiger van uw stichting wellicht op een ander antwoord had gehoopt. Desondanks wil ik u veel succes wensen met het vervolg van uw onderzoek m.b.t. De Roombeek.