Het bedrijf werd opgericht op 9 november 1880 in hotel Kroon te Dieren. In 1881 reed de eerste stoomtrein al van Doetinchem naar Doesburg. Over de Schipbrug in Doesburg mochten geen trams rijden, zodat de passagiers aan de andere kant verder konden in een gereedstaande tram. De stoomtram viel in de smaak en het jonge bedrijf breidde zich snel verder uit. Uitbreidingen volgden snel naar Dieren, Terborg en Velp en aansluiting werd gerealiseerd op de paardentram naar Arnhem. Te Doesburg kwam een zij lijntje naar de haven aan de IJssel gereed waardoor ook het goederenvervoer per tram op gang kwam. Met gekoppelde goederenwagens aan de personentrams en ook speciale goederentrams werd veel vervoer van grondstoffen naar de ijzergieterij en tal van fabrieken bediend.De jaren tussen de beide wereldoorlogen kenmerkten zich door invoering van motortractie en het in dienst komen van autobussen van zogenaamde wilde autobusdiensten. Om de moordende concurrentie voor te blijven greep de directie van GTW naar het enige juiste wapen om deze voor te blijven: zelf autobusdiensten exploiteren. |
||
|

Autobus van de Geldersche Tramwegen. Destijds waren er nog conductrices op de bus. Let tevens op het open dak. Er was een regelmatige busverbinding tussen Enschede en Arnhem via de Gelderse Achterhoek. De foto is gemaakt aan de Parkweg in Enschede omstreeks 1955.

Man / Verheul 164 in Neede gefotografeerd, vlakbij de NH kerk en het GTW busstation. augustus 1956. Archief RB
