Tram motorwagen 1

with Geen reacties
Enschede 20 oktober 2016.
De geschiedenis van motorwagen1 gaat terug naar de jaren dertig van de vorige eeuw. In Enschede was een tramlijn van het station Enschede naar Glanerbrug visa versa. Nadat de tramlijn was opgeheven werden de motorwagen en het overige materieel verkocht.  Motorwagen 1 werd jarenlang gebruikt als zomerhuisje en was geplaatst bij Erve Wilhelminahoeve in Overdinkel. Deze motorwagen heeft daar ruim 80 jaar gestaan. De eigenaar Joop Olde Heuvel heeft in 2015 de tram verkocht aan de Tramweg Stichting. 
Nadat er voldoende subsidie is binnengehaald zal de tram weer in de oude glorie worden hersteld. De restauratiekosten worden nu al geraamd op € 250.000,00  De eerste stap is een grondige inspectie van het tramstel en een restauratiebestek te schrijven. De restauratieklus zal worden uitgevoerd door hobbyisten, gepensioneerden en mensen die tijdelijk geen werk hebben.  De stichting is nog wel op zoek naar verschillende onderdelen zoals bijvoorbeeld de originele binnenverlichting. Waar de tram uiteindelijk weer zal worden geplaatst is nog niet bekend maar Enschede blijft een serieuze optie. 
Wilt u de Tramweg stichting financieel steunen?
Stort dan uw bijdrage op rekening: NL 49 RABO 0323524964 ten name van de Tramweg stichting.

 

Vertrekpunt tram van station Enschede naar Glanerbrug [1917]

Geschiedenis van de elektrische motorwagens van de T.E.T. gedurende 1908 - 1933
Inleiding.
De NV Twentsche Electrische Tramweg Maatschappij of TET werd op 2 februari 1904 in Enschede opgericht, met als doel tramwegen tussen Enschede en Almelo en Gronau (D) aan te leggen en te exploiteren. Later exploiteerde de maatschappij tot 1997 busdiensten in Twente in Overijssel.
Van de plannen naar Almelo en Gronau kwam weinig terecht. Uiteindelijk werd alleen de elektrische tramlijn Enschede – Glanerbrug aangelegd. Deze lijn had een spoorwijdte van 1 meter (meterspoor), was 7,5 kilometer lang en werd op 4 juli 1908 geopend. Het wagenpark was beperkt. Er werden zeven trammotorwagens in dienst gesteld, die gebouwd waren door Pennock in Den Haag. Een jaar later volgden nog twee motorwagens van Allan Rotterdam. Als bijwagens fungeerden vijf rijtuigen, afkomstig van de Haagse paardentram. Twee bijwagens werden in 1915 nieuw geleverd door Nordwaggon te Bremen. Naast het reizigersvervoer was er ook beperkt goederenvervoer. Daarvoor had Pennock in 1908 twee goederenwagens geleverd. Zij konden achter de personentrams worden gekoppeld.   
Klik hier voor de volledige tekst Tram rijtuigen T.E.T. kopij Nieuwsbrief mei 2016

Tram bij aankomst in Glanerbrug.

Ruim 80 jaar heeft de tram gefungeerd als zomerhuisje. [foto SCEE] 2016

‘Foto Tramweg Stichting’ De Tram bevindt zich op dit moment in een werkplaats in Overloon. voor restauratie [2017]

november 2017
Over de voortgang van het project valt momenteel weinig te melden. De trambak staat in Overloon en we zijn nog steeds bezig de betimmering als tuinhuisje te verwijderen. Er is subsidie aangevraagd bij het VSB fonds.
TS Werkgroep T1.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

drie × 3 =